سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین صالحین

یمن رودر روی 2 چالش «القاعده» و «بحران انسانی»

خبرنگار فارس از صنعا گزارش می‌دهد
یمن رودر روی 2 چالش «القاعده» و «بحران انسانی»خبرگزاری فارس: یمن رودر روی 2 چالش «القاعده» و «بحران انسانی»

نگاهی به اوضاع جاری در یمن نشان می‌دهد که این کشور هم اکنون با 2 چالش مهم خطر القاعده و بحران انسانی از یک سو و بی‌اعتنایی جامعه بین المللی مواجه است که به شدت امنیت و ثبات و استقرار آن را به خطر انداخته است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا، کشور یمن اکنون در برابر چالش‌هایی سخت قرار دارد که مهمترین آنها را می‌توان در درگیری‌های مسلحانه شمال و عملیات‌های گروه تروریستی القاعده در جنوب و بحران انسانی و همچنین تشدید فشار و خفقان سیاسی برای اجرای دستاوردهای گفت‌وگوها و مذاکرات ملی ملاحظه کرد که کشور با آن مواجه است. 

نشانه‌های بحران سیاسی

در مارس سال گذشته، تمام یمنی‌ها از طیف‌های مختلف در صنعا گرد هم آمدند، تا برای 9 قضیه اصلی در این کشور راه حلی پیدا کنند که در پس بحران‌های یمن قرار داشتند که از میان آنها می‌توان به قضایای جنوب، صعده، ساختار دولت و قضایای مربوط به حقوق بشر و آزادی‌ها و عدالت و مساوات انتقالی و رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد.

یمنی‌ها پس از 10 ماه وثیقه‌ای را ارائه دادند که به وثیقه «دستاوردهای گفت‌وگوی ملی» معروف شد و راه حلی عادلانه و تضمینی بر عدم تکرار ظلم و ستم‌های گذشته را در برگرفت و نفوذ دولت را شامل سراسر مناطق و استان‌های کشور کرد و برسر این امر توافق ایجاد کرد که کشور به شکل فدرال اداره شود و بر این اساس یمن به 6 ایالت تقسیم شد، 4 ایالت در شمال و 2 ایالت در جنوب.

اما این دستاوردها با توافق سیاسی همراه نبود، چراکه کشور همچنان شاهد درگیری‌های سیاسی درباره نحوه اجرای این دستاوردها بود و انتقاداتی از رئیس جمهوری یمن به خاطر صدور دستور تشکیل کمیته نظارت بر دستاوردهای گفت‌وگوها ومذاکرات ملی و تشکیل کمیته انتخابات صورت گرفت. حزب دیدار مشترک از جمله این منتقدان بودند که رئیس جمهوری یمن را به از بین رفتن مشارکت و توافق ملی تهدید کردند.

جنبش حوثی «انصار الله» نیز همانند دیدار مشترک وضعی بر علیه این دستاوردها گرفت و «محمد عبد السلام»، سخنگوی این جنبش تصمیمات رئیس جمهوری یمن را مغایر با دستاوردهای حاصله در گفت‌وگوها دانست و هشدار داد که هر تصمیم و اقدامی خارج از چارچوب دستاوردهای گفت‌وگوی ملی صورت گیرد، فاقد مشروعیت و اعتبار قانونی است.

در این‌باره «محمد المقبلی»، فعال مستقل یمنی و یکی از اعضای شرکت کننده در نشست‌های مذاکره ملی بر این باور است که اکنون یمن شاهد ظهور مجدد نیروهایی است که زمانی علیه آنها قیام کرده بود و این نیروها مانعی برسر راه اجرای دستاوردهای گفت‌وگوها به شمار می‌آیند.

کنفرانس بین المللی ناامید کننده

یمنی‌ها به کنفرانسی که سه‌شنبه گذشته در لندن برگزار شد، به عنوان کنفرانسی مایوس کننده نگاه می‌کنند، چون بر این باورند، نتایج این کنفرانس تنها جوهری روی ورق است و کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس هیچ کمک مازادی به یمن نکرده و تنها به اقدامات و تدابیر اداری مانند تجدید نظر در ساختار کنفرانس اکتفا کردند.

در این‌باره «عبد الله دوبله»، روزنامه نگار یمنی می‌گوید: کشورهایی که تحت عنوان دوستان یمن در لندن گردهم آمدند، تنها سخنانی بر زبان آورده و سپس کنفرانس را ترک کردند و چالش‌ها و تهدیدات داخلی و خارجی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی پیش روی یمن همچنان به قوت خود پابر جاست.

«ابو بکر القربی»، وزیر خارجه یمن نیز در این خصوص گفت کشور نیازمند رشد و توسعه فراگیر است تا امنیت و اقتصاد در آن بهبود یابد و به سمت بهتر شدن پیش برود.

وی تاکید می‌کند: درحالی که کشورهای دوست یمن اعلام کردند، 8 میلیارد دلار کمک به صنعا اختصاص خواهند داد، تاکنون تنها 25 درصد از آن را پرداخت کرده‌اند.

القاعده، خطر بزرگ‌تر

گروه تروریستی القاعده از زمان سرنگونی حکومت «علی عبد الله صالح» از شرایط پیش آمده نهایت استفاده را برد و عملیات‌های خود را در استان‌های جنوبی یمن به شدت افزایش داد و توانست سیطره خود را بر بخش‌های گسترده‌ای از استان «ابین» زادگاه رئیس جمهوری من بسط دهد و بخش‌هایی از استان شیوه و البیضاء را به تصرف خود در آورد و نفوذ خود تا به شرق یمن هم گسترش داد، تا به استان حضرموت کشیده شود.

به این ترتیب القاعده توانست در سپتامبر گذشته به قلب پایتخت یمن نفوذ کند، هنگامی که مقر مجتمع وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک ارتش یمن را مورد حمله قرار داد و طی آن 50 نظامی و غیر نظامی را به قتل رساند.

پس از سفر وزیر دفاع یمن به آمریکا در ماه گذشته ارتش یمن عملیات‌های گسترده‌ای را تحت عنوان «عملیات از پای انداختن القاعده» آغاز کرد، آن هم در زمانی‌که رئیس جمهوری یمن در یکی از سخنرانی‌هایش افشا کرد که 70 درصد عناصر القاعده در یمن را از تابعیت‌های غیر یمنی تشکیل می‌دهند و توطئه‌ای علیه کشور در جریان است تا یمن را به مامن و پناهگاه القاعده تبدیل کند.

بزرگ‌ترین بحران انسانی در خاورمیانه

سازمان ملل متحد می‌گوید که نیمی از جمعیت 24 میلیون نفری یمن نیازمند انواع و اقسام کمک‌های بشر دوستانه هستند، آن هم در زمانی که صنعا و دیگر استان‌های این کشور شاهد بحران سخت و شدید در زمینه مشتقات نفتی هستند.

«ژوهانس ون دیروکلاوو»، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان و هماهنگ کننده امور بشر دوستانه در یمن هفته گذشته گفت که بحران انسانی یمن بزرگ‌ترین بحران از این دست در خاورمیانه شمرده می‌شود.

وی افزود:‌ بیش از یک میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و حدود 8 میلیون و 600 هزار نفر هم به هیچ خدمات بهداشتی و پزشکی دسترسی ندارند و این موضوع در آینده بر رشد و توسعه و ثبات یمن تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مردم یمن از نبود مشتقات نفتی و قطعی مکرر برق که در روز به 10 ساعت می‌رسد، شکایت دارند.

آینده جنبش حراک جنوبی

جنبش حراک جنوبی یمن هفته گذشته فعالیت‌هایی را در استان‌های جنوبی این کشور تحت عنوان بزرگداشت جنگ 94 آغاز کرد که طی آن دو بخش شمالی و جنوبی یمن با یکدیگر متحد شدند. حراک جنوبی در سال 2007 میلادی به عنوان جنبشی تاسیس شد که شخصیت‌های جنوبی یمن را در خود جای می‌داد.

گروه‌ها و نیروهای بسیاری از حراک در کنفرانس‌های گفت‌وگو ملی مشارکت داشتند، به جز گروه «علی البیض»، معاون اسبق رئیس جمهوری یمن جنوبی که بر جدایی یمن و بیرون راندن اشغالگران شمالی تاکید داشت.

«نادیه عبد الله»، نماینده جوانان در گروه قضیه جنوبی می‌گوید که ما خواهان اجرای فوری بندهای ویژه قضیه جنوبی هستیم که باز گرداندن حقوق بسیاری از نظامیان و غیر نظامیان و اراضی و املاک غارت شده را در بر می‌گیرد.

منازعات و درگیری‌ها در شمال ادامه دارد

از 7 ماه پیش درگیری‌ها در شمال یمن میان نیروهای سلفی تکفیری و جماعت «انصار الله» در حالی ادامه دارد که بسیاری درباره تشدید اوضاع در این منطقه هشدار می‌دهند.

ارتش یمن در زمان زمامداری علی عبدالله صالح 6 جنگ را از سال 2004 بر حوثی‌ها انجام داد که تا سال 2010 ادامه داشت و در فوریه این سال بود که این جنگ‌ها متوقف شدند و این جنبش در انقلاب مردمی یمن در سال 2011 شرکت کرد.

هم اکنون نیروهای مسلح این جنبش نبردهای سخت و سنگینی را با تکفیری‌های بیگانه‌ای انجام می‌دهند که از مرزها وارد مناطق آنها شده‌اند.

روزنامه یمنی «نسیم الشرفی» در این خصوص براین باور است که دستاوردهای گفت‌وگوی ملی و مبارزه با فساد و آشتی ملی میان گروه‌های مختلف سیاسی یمنی امن‌ترین راه برای خارج کردن کشور از بحرانی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

 - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930214001265#sthash.7fbU3I8q.dpuf