سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین صالحین

عنصر نژادپرستی؛ مولفه غایب تحلیل رسانههای غربی از حادثه فرگوسن

تجزیه مفاصل گفتمان رسانه‌های غربی
عنصر نژادپرستی؛ مولفه غایب تحلیل رسانه‌های غربی از حادثه فرگوسن
خبرگزاری فارس: عنصر نژادپرستی؛ مولفه غایب تحلیل رسانه‌های غربی از حادثه فرگوسن

تقلیل ماجرای فرگوسن به حادثه‌ای دو سویه اقدامی است که برای کاهش تمرکز بر روح حاکم بر اتفاقاتی از این دست یعنی نژادپرستی در رسانه‌های غربی صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس صبح نهم اگوست، در خیابان‌های فرگوسن شهری کوچک در حومه سنت لوئیس نوجوانی سیاه‌پوست در حالی‌که بر زانو نشسته و دست‌های خود را به نشانه تسلیم بالا برده است، رو به افسر پلیسی که اسلحه خود را به سوی وی هدف گرفته است فریاد می‌زند:‌ شلیک نکنید، شلیک نکنید. چند لحظه بعد اما پیکر بی‌جان مایکل براون در حالی نقش بر زمین شده است که همه شاهدان را بهت و حیرت فرا گرفته است. براون در حالی فرصت زندگی را از دست داد که تنها یک هفته از فارغ‌التحصیلی آن می‌گذشت و قرار بود در ماه آتی برای ادامه تحصیلات راهی کالج شود. پلیسی که با ضربه گلوله خود مایکل را به قتل رساند پیش از آن که شناسایی شود صحنه را ترک کرد. انتشار خبر قتل یک سیاه‌پوست دیگر به دست افسر پلیس در فرگوسن خشم و انزجار مردم این شهر را برانگیخت.  در این میان اقلیت‌های نژادی بیش از سایر گروه‌ها  امنیت خود را در جامعه در معرض خطر یافتند. معترضین به خیابان آمدند و خواستار اجرای عدالت و جلوگیری از تکرار موارد مشابه شدند. با این حال پاسخ نیروهای پلیس به اعتراضات مردمی این بار نیز استفاده از ابزار خشونت بود. اعتراضاتی که با دور هم جمع شدن ساکنان فرگوسن و روشن کردن شمع برای ادای احترام به روح مایکل براون آغاز شده بود، با دخالت پلیس و صف کشیدن نیروهای گارد در مقابل شهروندان بدل به صحنه آشوب و اغتشاش شد. استفاده از گاز اشک‌آور، بازداشت‌ ده‌ها شهروند معترض، بازداشت دو خبرنگار روزنامه‌های کثیرالانتشار آمریکایی، اعلام وضعیت اضطراری و صدور قانون منع و آمد شد به مدت 5 ساعت در فرگوسن تنها بعضی از مواردی است که می‌تواند واکنش نیروهای پلیس را به خوبی بنمایند.

اکنون بیش از یک هفته از آغاز اعتراضات در فرگوسن و تبدیل شدن خیابان‌های فرگوسن به صحنه آشوب و درگیری می‌گذرد. اوضاع پیچیده‌تر از آن شده است که از چشم رسانه‌های جهانی پنهان بماند. رسانه‌های آمریکایی نیز که در نخستین روزهای آغاز اعتراضات در هفته گذشته بیش از پوشش اخبار فرگوسن، تصویر «رابین ویلیامز» و اخبار مربوط به خودکشی این بازیگر هالیوود را در صدر تیترهای خبری خود قرار داده بودند، سرانجام ناگزیر شدند با نگاهی دقیق‌تر به ماجرا پرداخته و ابعاد این حادثه را از زاویه دید خود خطاب به افکار عمومی آمریکا ارائه دهند.

شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی با عنوان «5 نکته‌ای که باید در مورد حادثه فرگوسن بدانیم» ضمن توضیح چگونگی آغاز حادثه مدعی شده است که مایکل براون با افسر پلیس درگیر شده و ضمن توهین به وی، می‌خواسته اسلحه پلیس را بگیرد. این گزارش در ادامه به طول انجامیدن بررسی‌های پلیس برای شناسایی افسر خاطی را دلیل عمده اعلام نام وی پس از شش روز خوانده است.

روزنامه واشنگتن‌پست نیز در یکی از گزارش‌های خود با عنوان «سه دقیقه‌ای که زندگی دو نفر را به کلی تغییر داد» آغاز این حوادث را به دزدی مایکل براون از یک فروشگاه و درگیری افسرپلیس با وی مرتبط می‌خواند. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود به زندگی شخصی «درن ویلسون» افسر خاطی پرداخته و مدعی شده است که وی ضمن درگیری با مشکلات خانوادگی فراوان از شرایط مالی مساعدی نیز برخوردار نبوده است.

با جستجوی بیشتر در رسانه‌های آمریکایی می‌توانیم موارد مشابه دیگری را بیابیم. با تحلیل محتوی گزارش‌های تنظیم شده متوجه می‌شویم که یک خط فکری منسجم رویه گزارش‌های مختلف رسانه‌های متعدد را شکل می‌دهد. گویی رسانه‌های آمریکا این‌بار نیز تلاش می‌کند با روایت این حادثه در قالبی از پیش تعیین شده روایتی خودخواسته را از حادثه فرگوسن در جامعه منتشر ساخته و بدین ترتیب واقعیت را به گونه‌ای مدیریت شده بازتعرف نمایند. در مورد چگونگی شکل‌گیری این حادثه چند نکته را می‌توان به عنوان نکات محوری گفتمان مشترک عمده رسانه‌های آمریکایی استخراج کرد:

1- مایکل براون به عنوان یکی از طرفین این حادثه با توهین به پلیس و تلاش برای درگیر شدن با وی در رقم خوردن این حادثه دخیل است.

2- مایکل براون متهم به دزدی است، بنابراین نمی‌تواند مبری از تقصیر باشد.

3- حادثه به یک درگیری دو طرفه میان یک شهروند و یک افسر پلیس تقلیل داده شده است.

بررسی این سه نکته ما را به نکته بسیار مهم‌تری رهنمون می‌کند؛ عنصر نژادپرستی غایب تحلیل‌‌های ارائه شده در رسانه‌های مهم آمریکایی است. حادثه فرگوسن اولین نمونه کشته شدن سیاه‌پوستان به دست نیروهای پلیس نیست. سابقه اتفاقاتی از این دست نشان می‌دهد که هنوز دیدگاه‌های نژادپرستانه بر بخش‌های دولتی آمریکا حاکم است. گویا جان سیاه‌پوستان از ارزش کم‌تری نسبت به سفیدپوستان برخوردار است. تقلیل ماجرا به حادثه‌ای دو سویه واقعیتی است که برای کاهش تمرکز بر روح حاکم بر اتفاقاتی از این دست یعنی نژادپرستی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930526001204#sthash.wCFbO7sI.dpuf