سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین صالحین

جهانشمولی شخصیت حضرت امام(ره) از نگاه اندیشمندان خارجی

فارس به مناسبت بیست ‌و پنجمین سالروز ارتحال امام امت جویا شد
جهانشمولی شخصیت حضرت امام(ره) از نگاه اندیشمندان خارجی
خبرگزاری فارس: جهانشمولی شخصیت حضرت امام(ره) از نگاه اندیشمندان خارجی

اگرچه شناخت همه جنبه‌های شخصیتی حضرت امام‌ خمینی(ره) نیازمند گذشت زمان بیشتری است اما مرور یافته‌های دیگران از آنچه در سیما و سیرت ایشان دیده‌اند، تصویری جدیدتر از این شخصیت تاریخی به دست می‌دهد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، تببین زوایای شخصیتی انسان‌ها معمولاً کاری دشوار می نماید  چه اینکه هر انسانی دارای زوایای متعددی از ویژگی‌ها و خصلت‌ها است که کاوش در آن را به غایت سخت می کند.

حال اگر این شخصیت کسی باشد که در مقطعی از تاریخ، اندیشه های وی مسیر حرکت انسان های بیشماری را تغییر داده باشد کار تحقیق به مراتب سخت‌تر و دشوارتر می شود.  یکی از این شخصیت ها حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیرانقلاب اسلامی ایران است . شخصیتی با جنبه‌های داخلی و خارجی توامان. 

هم او که استبداد ستیزی‌اش شهره عام بود و استکبار ستیزیش شهره عالم. جمع ویژگی‌هایی نظیر فیلسوف، حکیم، عارف، فقیه،‌ مرجع و.. در ایشان کار تحقیق را بر هر محققی برای شناخت ابعاد شخصیتی این رهبر بزرگ دشوارتر ساخته است.

لیکن ارتباط ساده امام با امت اسلام و آزادیخواهان جهان و ویژگی ساده زیستی ایشان به شکلی استثنایی وجود عزیزش را در نزد مخاطبان داخلی و خارجی‌اش قابل لمس‌تر کرده بود. همین سادگی وجودش هرساله صدها شخصیت جهانی را در سالروز ارتحالش میهمان ایرانی های قدرشناس می‌کند.

اگرچه شناخت همه جنبه های شخصیتی او نیازمند گذشت زمان بیشتری است اما مرور یافته‌های دیگران از آنچه در سیما و سیرتش دیده‌اند، تصویری جدیدتر از این شخصیت تاریخی به دست می دهد.

از همین رو، در آستانه بیست و پنجمین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با شماری از اندیشمندان و نخبگان سیاسی کشورهای مختلف در خصوص ویژگی‌های شخصیتی آن امام  همام به گفتگو نشستیم. 

********متن کامل این گفتگوها به شرح ذیل است********* 

اندیشه‌های امام تنها راه پیشرفت و آزادی

«محمود دانشجو» عضو مجلس سنای افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل با اشاره به نفوذ اندیشه‌های امام خمینی(ره) در بین ملت‌های جهان گفت: اندیشه‌های امام خمینی(ره) برای تمام ملل جهان سودمند است و برای همیشه جاودانه باقی خواهد ماند. 

وی افزود: افکار امام خمینی(ره) بسیار سودمند است و سبب آرامش و آسایش‎ مادی و معنوی در زندگی مردم جهان می‎شود، اذهان انسان‎ها را تسخیر می‌کند و بیانگر حقانیت جهان هستی و بلوغ خردمندانه انسان‎ها در کره زمین است؛ به همین دلیل نفوذ آن در میان ملل جهان روز به روز بیشتر می‌شود.

دانشجو اظهار داشت: هر انسانی بدنبال رسیدن به آرامش و آسایش در زندگی است که آن را می‎توان به خوبی در توصیه‎ها، نظریات و اندیشه‎های امام خمینی(ره) پیدا کرد. به گفته وی، نظریات امام علاوه بر زندگی شخصی انسان‏‎ها، بر ملت‎ها نیز تاثیرگذار بوده و بسیاری از جنبش‌های آزادیخواه در منطقه و جهان از آن تاثیر پذیرفته‌اند.

عضو مجلس سنای افغانستان با اشاره به مقاومت مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، خاطر نشان کرد: بسیاری از مجاهدینی که در برخی از کشورهای اسلامی مانند فلسطین فعالیت و مبارزه می‌کنند با تاثیر گرفتن از افکار امام خمینی(ره)، برای استقلال و آزادی کشورشان تلاش می‎کنند.

به گفته دانشجو، وحدت، همگرایی و همبستگی میان جهان اسلام یکی دیگر از نظریات و اندیشه‎های امام خمینی(ره) است که باید بدنبال اجرای آن بود. کشورهای اسلامی باید اندیشه‌های امام خمینی(ره) را محور کار خود قرار دهند و راه‎های پیشرفت و آزادی از هرگونه استعمار، استثمار و فقر اقتصادی را دنبال کنند.

پیشوای تغییر و تحول

«حسن زید»، اندیشمند یمنی و رئیس دوره‌ای احزاب مشترک و حزب الحق این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در صنعا استراتژی امام راحل(ره) در مقاومت در برابر استعمار و استکبار جهانی، دفاع از مستضعفین جهان، تلاش برای متحد کردن جهان عرب و اسلام و همچنین شیوه‌های و ابزارهای انقلابی را ستود.

زید در ادامه افزود: در این تردید نیست که سخنان و گفته‌های امام خمینی و انقلاب اسلامی و تغییراتی که ایشان ایجاد کرده، نیازمند پژوهش‌ها و تحقیقات بسیار است، چون آن حضرت و انقلاب ایشان سمبل و نمادی برای انقلاب‌ها در جوامع مسیحی و اسلامی است و انقلاب‌های اروپای شرقی و آمریکا از انقلاب ایران تاثیر پذیرفته است.

وی توضیح داد: انقلاب اسلامی و پیروزی‌های بزرگش که بیشتر شبیه معجزه بود، ایمان و باورهای دینی و مذهبی و ارزش‌های والای انسانی را بار دیگر در دل‌ها زنده کرد و روحانیون را واداشت تا نقش خود را در جامعه برای رهبری جنبش‌های تغییر و تحول در جامعه را باز یابند.

پیوند دهنده تعالیم قران با مباحث روز امت

شیخ«حسن موسی» امام جماعت بزرگترین مسجد استکهلم سوئد نیز معتقد است :‌امام خمینی (ره)ازهمان ابتداخطرصهیونیسم جهانی را گوشزد کرد و از مسلمین خواستند نسبت به این رژیم اشغالگر و متجاوز آگاهانه عمل کنند. 

وی با بیان اینکه حمایت از فلسطین ازاولویت های اصلی انقلاب اسلامی ایران بوده و هست از حضرت امام خمینی(ره) به عنوان الگوی رهبران آزاده جهان یاد کرد و گفت:امام خمینی (ره) از همان ابتدا از فلسطین حمایت کردند و همواره جهانیان را به حمایت از ملت فلسطین فرا می خوانند و اگر اندکی در فلسفه انتخاب نامگذاری روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس بیاندیشیم بر اهمیت مسئله فلسطین به عنوان مسئله محوری جهان اسلام پی خواهیم برد و متوجه خواهیم شد که امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس حمایت از ملت مظلوم فلسطین را جهانی کردند.

وی با اشاره به انزوای رژیم صهیونیستی ابراز امیدواری کرد که انشاء الله با وحدت بیشتر مسلمانان، رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار محو خواهد شد.

امام جماعت مسجد استکهلم در پایان از تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت مظلوم ملت فلسطین قدردانی کرد و با بیان اینکه مسجد الاقصی با خطر جدی مواجه است مسلمانان سراسر جهان را به دفاع از قدس و مسجد الاقصی و مقابله با توطئه های صهیونیستیها دعوت کرد.

امیدوار به تحقق آخرین وعده‌اش

شیخ «محمد حسن الازهری» رئیس حزب آزادی و خطیب مسجد رحمانیه درسریلانکا در آستانه بیست و پنجمین سالروز ارتحال امام خمینی(ره) امام را بعنوان رهبرو اسوه آزاد اندیشان جهان توصیف کرد و گفت: امام راحل ازابتدا مسلمانان جهان را به حمایت از فلسطین فرا خواندند وبا تعیین روز جهانی قدس حمایت از فلسطین را جهانی کرد.

وی با اشاره به افزایش موج تنفر از رژیم صهیونیستی در جهان اظهارداشت:رژیم صهیونیستی با جنایاتی که انجام می دهد روز به روز در چشم مردم جهان منفورتر می شود و ما اکنون شاهد افزایش فعالیتهای ضد صهیونیستی در جهان هستیم و انشاء الله با ادامه جهاد و مقاومت فلسطینی ها و همچنین حمایت مسلمانان جهان فلسطین آزاد خواهد شد.

تحقق آرزوی امام بدست مقام معظم رهبری

سفیر فلسطین در تهران نیز معتقد است: امام خمینی (ره)پیش از هر کسی به خطر صهیونیسم پی برد و متوجه شد که دشمن در حال یهودی کردن فلسطین بویژه قدس و مسجد الاقصی است. 

وی افزود: امام خمینی (ره) آروز داشتند روزی در صحن مسجدالاقصی نماز بخوانند و امیدواریم که این آرزو به دست حضرت آیت الله خامنه ای برآورده شود.

صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران گفت:  امام خمینی شخصیت بزرگی بود که علیه رژیم شاه قیام کرد و دو پرچم عزت ایران و احیای اسلام را برافراشت.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران که به رهبری امام به پیروزی رسید رابطه ناگسستنی و تاریخی با مساله فلسطین دارد و امام خمینی(ره) آرزو داشتند که روزی در صحن مسجدالاقصی نماز بخوانند و امیدواریم که این آرزوبه دست رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای محقق شود.

دشمن‌شناسی امام 

«حسین عدیل» کارشناس مسائل سیاسی  مقیم لندن در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس، درباره نقش امام خمینی (ره) در حرکت بیداری اسلامی در جهان اسلام گفت: بیداری اسلامی که در تمام منطقه و فراتر از آن آغاز شده به برکت وقوع انقلاب اسلامی در ایران است که وقوع انقلاب هم از برکات امام خمینی (ره) بود. وی این حرکت را از متن دعوت اسلامی امام خمینی  توصیف کرد.

 

عدیل با اشاره به اینکه اکنون مردم جهان بیش از گذشته بیدار شده‌اند و توطئه‌های سران استکبار و استعمار را می‌شناسند تصریح کرد که جهانیان از ظلم‌های استکبار و استعمار به بشریت به ویژه ملت های مسلمان آگاه شده‌اند که این دشمن شناسی هم از برکات وجود مقدس امام خمینی (ره) بود.

 

وی افزود: اولین شعار امام خمینی (ره) این بود که کسی که میان شیعه و سنی تفرقه می اندازد نه شیعه است و نه سنی و در واقع از عمال استکبار و استعمارگران است و دنباله‌رو اهداف کشورهای غربی است، تمرکز دشمن بر ایجاد اختلاف است و امام خمینی (ره) این مسئله را درک کرده بودند.

 - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930313001339#sthash.Uleg5LGM.dpuf