سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین صالحین

هلاکت برخی نیروهای پژاک توسط عشایر بسیجی

در گفت‌وگوی سعیدی با فارس مطرح شد
هلاکت برخی نیروهای پژاک توسط عشایر بسیجی/ شرکت 250هزار نفری در طرح تسلیح/ برگزاری اولین رزمایش بسیجیان عشایر
خبرگزاری فارس: هلاکت برخی نیروهای پژاک توسط عشایر بسیجی/ شرکت 250هزار نفری در طرح تسلیح/ برگزاری اولین رزمایش بسیجیان عشایر

سرپرست سازمان بسیج عشایر گفت: رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس بسیج عشایر با حضور بیش از 3 هزار بسیجی از طوایف مختلف، در تهران برگزار می‌شود.

  • گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- 29 اردیبهشت 58 بود که جمع زیادی از عشایر کشور در همان اولین ماههای پیروزی انقلاب، به دیدار امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی رفتند و حالا این روز به یاد آن دیدار تاریخی، به نام روز «بسیج عشایری» نامگذاری شده است.

به همین مناسبت، خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس در گفتگو با احمد سعیدی سرپرست جوان سازمان بسیج عشایری به موضوعاتی پیرامون برنامه‌ها و دستورکارهای این سازمان در سال جاری و نیز نقش عشایر بسیجی در پیشبرد اهداف انقلاب پرداخته است که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید: 

* تشکیل گردان‌های بسیج عشایر در ابتدای جنگ بدستور فرمانده سپاه

سعیدی در ابتدای این گفت‌وگو درخصوص پیشینه و نحوه تشکیل بسیج عشایر اظهار داشت: بسیج عشایر از ابتدای جنگ در قالب گردان‌های بسیج عشایر و یا همان دفتر امور عشایری شکل گرفت. ابتدای جنگ هنوز لشکرهای رزمی سازمان یافته نداشتیم و نیروهای مردمی در جبهه‌ها حضور داشتند که عشایر نیز نقش بسزایی در آن زمان ایفا کردند. با این حال فرمانده سپاه تصمیم می‌گیرد که عشایر به صورت هدفمند در جنگ شرکت کنند و دفتر امور عشایری در جنگ ایجاد می‌شود.

وی افزود: از سال 87 که سازمان بسیج امور عشایر به عنوان یک سازمان مستقل و به شکل رسمی تشکیل شد، تاکنون در جامعه عشایری در عرصه‌های فرهنگی طرح تسلیح عشایر، سازندگی و ... فعالیت کرده‌ایم.

سرپرست سازمان بسیج عشایر ادامه داد: بر اساس تدبیر سردار نقدی مبنی بر اینکه هر قشر بسیج یک روز به عنوان یادبود انتخاب کند، در سازمان بسیج عشایر تصمیم گرفته شد به مناسبت سالروز دیدار عشایر با حضرت امام (ره) در سال 58، روز 29 اردیبهشت ماه انتخاب شود. از سوی دیگر اردیبهشت ماه فصل کوچ عشایر و نشاط طبیعت است.

* برپایی جشنواره 3 روزه بسیج عشایر در کهکیلویه و بویراحمد

سعیدی با اشاره به برنامه‌های این سازمان اظهار داشت: در چند سال اخیر برنامه‌های متنوعی را در استان‌های چهارمحال و بختیاری، ارومیه، سیستان و بلوچستان، لرستان و امسال در استان کهکیلویه و بویراحمد برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: این برنامه‌ها متناسب با آداب و رسوم جامعه عشایری و ساختار اجتماعی آنها به صورت جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ورزشی صورت می‌گیرد. البته امسال با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، رویکردمان را تغییر داده‌ایم و از سیر نمایشگاهی به سیر فروشگاهی تغییر جهت داده‌ایم.

سرپرست سازمان بسیج عشایر خاطرنشان کرد: جشنواره امسال به مدت 3روز با حضور عشایر استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و خود استان کهکیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود و صنایع دستی و غذایی عشایر به معرض فروش گذاشته می‌شود تا دست واسطه‌گران و دلالان را کوتاه کنیم.

* برپایی فروشگاه دائمی محصولات عشایر در تهران بدستور سردار نقدی

سعیدی تاکید کرد: بسیج به دنبال سود و کار اقتصادی نیست بلکه برپایی این فروشگاه با هدف کوتاه کردن دست واسطه‌گران و دلالان انجام می‌شود تا عشایر خودشان سود کارشان را ببرند. لذا این فروشگاه با این هدف برپا می‌شود.

سرپرست سازمان بسیج عشایر تصریح کرد: از سوی دیگر تدبیر سردار نقدی است که در تهران نیز مکانی برای فروشگاه‌های دائمی محصولات عشایر ایجاد شود که این موضوع در دستور کار است.

* عضویت بیش از 450هزار نفر در بسیج عشایر

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به جمعیت عشایر کشور اظهار داشت: ما در کشور 101 ایل و 600 طایفه مستقل داریم که جمعیت کل آنها حدود 3 و نیم میلیون نفر می‌شود و از سوی دیگر جامعه عشایر مورد هدف ما عشایر کوچ‌رو است که جمعیت‌شان به یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 220 هزار خانوار می‌رسد و بیش از 450 هزار نفر از آنها عضو سازمان بسیج عشایر هستند.

سعیدی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی و رزمی در عشایر با هدف جذب بیشتر آنها صورت می‌گیرد، گفت: بیش از یک سوم جامعه عشایری عضو بسیج هستند که این در مقایسه با اقشار دیگر جزو نقاط قوت سازمان ما به حساب می‌آید.

* تا امروز 250 هزار نفر از عشایر در طرح تسلیح شرکت کرده‌اند

سرپرست سازمان بسیج عشایر با اشاره به طرح تسلیح عشایر اظهار داشت: بعد از جنگ تحمیلی مقام معظم رهبری ابلاغی داشتند که سلاح‌های غیرمجاز عشایر جمع‌آوری و به آنها مجوز داده شود و همچنین طرح‌هایی از طرف شورای عالی امنیت ملی نیز مبنی بر سازماندهی سلاح‌های عشایر ابلاغ شد که این طرح در اختیار سپاه قرار گرفت و سپاه هم آن را به سازمان بسیج و بسیج عشایر واگذار کرد.

وی ادامه داد: تا امروز 250 هزار نفر از عشایر در طرح تسلیح شرکت کرده‌اند و این طرح به گونه‌ای است که یا سلاح‌های جنگی‌شان را آورده‌اند و ما به آنها سلاح شکاری داده‌ایم و یا به سلاح‌های شکاری‌شان مجوز داده شده است.

* برگزاری رزمایش بسیجیان عشایر برای اولین بار

سعیدی در ادامه با اشاره به سازماندهی عشایر در قالب گردان‌های بیت‌المقدس اظهار داشت: امسال برای اولین بار رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس اقوام ایرانی را با حضور همه اقوام از سراسر کشور برگزار می‌کنیم. این رزمایش اوایل 6 ماهه دوم امسال و با هدف وحدت و انسجام اقوام ایرانی و نمایش اقتدار و آمادگی بسیجیان عشایر صورت می‌گیرد.

سرپرست سازمان بسیج عشایر تاکید کرد: رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس بسیج عشایر با حضور بیش از 3 هزار بسیجی از طوایف مختلف، در تهران برگزار می‌شود.

* سازمان بسیج عشایر در 21 استان کشور رده عشایری دارد

سعیدی با بیان اینکه در همه استان‌های کشور عشایر داریم، گفت: ما حتی در تهران که برخی باورشان نمی‌شود در دامنه لار و در فصل تابستان بیش از هزار سیاه چادر عشایر را می‌بینیم. لذا سازمان بسیج عشایر در 21 استان کشور رده عشایری دارد.

وی ادامه داد: در سازماندهی گردان‌های بیت‌المقدس عشایر،‌پدافند غیرعامل یکی از دستور کارهای ما است.

* هلاکت گروهی از پژاک توسط بسیج عشایر در لرستان

سرپرست سازمان بسیج عشایر با اشاره به نقش عشایر در مقابله با ناامنی‌ها، اظهار داشت: به عنوان مثال در قضیه مقابله با گروهک تروریستی پژاک که دو سه سال قبل در غرب کشور پیش آمد، گروهی از آنها به سمت کوه‌های لرستان می‌روند و در آنجا پناه می‌گیرند. پس از چندین بار درگیری، فرمانده وقت سپاه لرستان ماموریت مقابله با این گروه را به بسیج عشایر لرستان واگذار می‌کند و بسیجیان ما با چابکی که داشتند، به این ماموریت می‌روند و آنها را به هلاکت می‌رسانند.

* عشایر نقش بسزایی در اقتصاد مقاومتی دارند

سعیدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: طرح اقتصاد مقاومتی راهبردی از سوی مقام معظم رهبری در جهت تغییر الگوی مصرف از کالاهای خارجی به سمت کالاهای تولید داخل است.

وی افزود: عشایر در 60 درصد مساحت ایران پراکنده است و 28 درصد دام سبک، 4درصد دام سنگین و 750 هکتار از اراضی کشاورزی و باغی را در اختیار دارد و 5 درصد از محصولات کشاورزی و 20 درصد گوشت قرمز کشور را تامین می‌کند که این نقش کمی در اقتصاد مقاومتی نیست.

سعیدی ادامه داد:‌ این در حالی است که سرانه مصرف انرژی عشایر نسبت به شهرنشینان بسیار اندک است. متاسفانه سهم عشایر در امکانات عمومی و زیرساخت‌های کشور بسیار پایین است.

سرپرست سازمان بسیج عشایر با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی در حوزه اقتصاد مقاومتی داریم، گفت: راه‌اندازی کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی، کمک به ثبت تعاونی‌های عشایری، آموزش زنان در حوزه صنایع دستی از جمله برنامه‌هاست.

* شهید سردار علی غیوری‌زاده؛ شهید شاخص بسیج عشایر

سعیدی در ادامه سخنان خود با اشاره به شهید شاخص امسال سازمان بسیج عشایری گفت: شهید سردار علی غیوری‌زاده به عنوان شهید شاخص بسیج عشایر معرفی می‌شود. ایشان از ایل ملکشاهی ایلام بود که از ابتدای جنگ در جبهه‌ها حضوری فعال داشت و در لشکر ایلام سمت‌های مختلفی را بر عهده داشته است.

وی افزود: آتش خمپاره دشمن در زمان شهادت این شهید به قدری زیاد بود که همرزمانش نتوانستند پیکرش را به عقب بیاورند و 10 سال بعد از جنگ، گروه تفحص پیکر این شهید بزرگوار را شناسایی و تحویل خانواده‌اش می‌دهد.

* بسیج در جهت مقابله با اختلاف‌افکنی میان اقوام افشاگری خواهد کرد

وی در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه تنوع قومی زیادی در کشورمان داریم، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سوء‌مدیریت و یا تحریک بیگانگان، این تنوع قومی مسائلی را به دنبال داشته، در حالیکه پس از انقلاب اسلامی با تدابیر امام (ره) و مقام معظم رهبری و قانون اساسی، بحث وحدت اقوام در دستور کار قرار گرفت و سپاه و بسیج هم در همین راستا عمل کرده‌اند.

سرپرست سازمان بسیج عشایر افزود: ‌در موضوع وحدت اقوام و شیعه و سنی متاسفانه عده‌ای در کشور به دنبال این هستند تا به اختلافات دامن بزنند، از یک طرف برخی آقایان سیاسی کار به دلیل منافع سیاسی‌شان و از سوی دیگر استکبار جهانی به دنبال اختلاف‌افکنی هستند. متاسفانه از صدا و سیما نیز برنامه‌هایی پخش می‌شود که به اختلافات قومی دامن می‌زند.

سعیدی تاکید کرد: لذا بسیج برنامه‌های متنوعی در راستای وحدت اقوام دارد و از سران و معتمدین ایلات و طوایف خواسته‌ایم که با افراد سیاسی که می‌خواهند به اختلافات قومی دامن بزنند برخورد کنند. بسیج در این راستا افشاگری خواهد کرد.

* عشایر 10 هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردند

وی با بیان اینکه عشایر 10 هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردند، اظهار داشت: نقش عشایر در دفاع مقدس فراموش شدنی نیست. آنها عامل تاثیرگذاری در عملیات‌های مختلف بودند. لذا با هدف تبیین نقش عشایر در دفاع مقدس و جمع‌آوری آثار شهدای این قشر سایت شهدای ایل را راه‌اندازی کرده‌ایم.

* دولت ایجاد شورای عالی عشایر را در دستور کار داشته باشد

سرپرست سازمان بسیج عشایر با اشاره به برخی مشکلات عشایر اظهار داشت: سهم عشایر از صندوق توسعه ملی بسیار پایین است و از دولت تقاضا داریم در جامعه عشایری حضور پیدا کنند و از نزدیک با مشکلات آن آشنا شوند. در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری ما شورای عالی عشایر را داشتیم که الان این شورا وجود ندارد و امیدواریم ایجاد آن مجددا در دستور کار قرار بگیرد.

سعیدی با اشاره به دیگر برنامه‌های سازمان بسیج عشایری اظهار داشت: امسال سازمان بسیج طرح مقابله با آسیب‌های ماهواره‌ای را در دستور کار دارد که طبیعتا سازمان بسیج عشایر هم این موضوع را دنبال خواهد کرد البته درصد استفاده کنندگان از ماهواره در عشایر بسیار پایین است اما به دلیل اینکه برخی مناطق عشایرنشین تحت پوشش شبکه‌های داخلی نیستند، عشایر از ماهواره استفاده می‌کنند که امیدواریم با همکاری دولت این موضوع رفع شود.

* برنامه بسیج عشایر برای مقابله با مواد مخدر

وی همچنین تاکید کرد: طرح‌هایی در جهت امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با مواد مخدر را در دستور کار داریم.

سرپرست سازمان بسیج عشایر در پایان با بیان اینکه شورای جهاد اقتصادی را در بسیج عشایر راه‌اندازی می‌کنیم، گفت: با ایجاد کارگروه جهاد اقتصادی به دنبال این هستیم تا عشایر در زمینه تولید نقش خودشان را بهتر ارائه کنند.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930228000174#sthash.YP7Rubvz.dpuf