سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیین صالحین

وقتی اسد مانع تملق دیگران از خود شد

اختصاصی فارس/
جزئیات 2 ساعت گفت‌وگوی صمیمانه اهالی رسانه با رئیس جمهور سوریه/وقتی اسد مانع تملق دیگران از خود شد
خبرگزاری فارس: جزئیات 2 ساعت گفت‌وگوی صمیمانه اهالی رسانه با رئیس جمهور سوریه/وقتی اسد مانع تملق دیگران از خود شد

برای تاکید بر محتوای شفاف مطالب ارائه شده توسط بشار اسد همین بس که اطلاعات دقیق نظامی که وی از محورهای مختلف درگیری در سوریه ارائه داد، از طریق منابع موثق میدانی هم تائید شد که نشان از دقت بالا و اطلاعات اسد از وضعیت موجود جنگ داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته کنفرانس بین‌المللی «نقد و بررسی رسانه‌های سوریه» در دمشق برگزار شد که در آن هیئت‌هایی از ایران، لبنان، فلسطین، اردن و مصر شرکت کرده بودند. 

دولت سوریه برای اولین بار حرکتی خود انتقادی برای اصلاح روش‌ها و رویه‌های رسانه‌ها در سوریه ترتیب داد و این در حالی است که سوریه در حال جنگ می‌باشد و جنگ اقتصادی، سیاسی، ‌امنیتی، ‌نظامی و تبلیغاتی فراوانی علیه این کشور در جریان است.

دولت سوریه تحت این فشارها حرکتی اصلاحی را با خواست رئیس جمهور به اجرا می‌گذارد که این موضوع ضریب اطمینان، پایداری و استقامت نظام سوریه آن هم در شرایط فعلی را نشان می‌دهد، این موضوع همچنین نشان می‌دهد که نظام در عرصه‌های مختلف معتقد به حرکت‌های اصلاحی است.

زمانی که بشار اسد در سال 2001 به قدرت ‌رسید از آنجا که سابقه سیاسی نداشته و پزشک تحصیلکرده اروپا بوده، هیچکس انتظار نداشت که چارچوب‌های مشخصی را برای حکومت داری در پیش بگیرد که همه کشورهای عربی آرزوی آن را داشته باشند؛ یعنی اصلاحات در سیاست، اقتصاد، حکومت و احزاب و رسانه که امروز شاهد یک حرکت جدید در این عرصه هستیم.

بشار اسد اصلاحات را از همان سال‌های اولیه در کشور آغاز کرده و گام‌های اجرایی آن را برداشت و امروز در اوج بحران سوریه که کشورهای مختلف علیه دولت دمشق به راه انداخته‌اند، در یک اقدام جسورانه اهالی رسانه را جمع می‌کند و از آنها می‌خواهد که از این نظام انتقاد کرده و به رفع اشکالات می‌پردازد.

مباحث خوبی با حضور تعداد زیادی از اهالی رسانه، خبرنگاران، اهل قلم و با حضور مقامات مسئول طی 3 روز کنفرانس در دمشق انجام گرفت که شاید نتوان در هیچ کشور عربی شاهد این گشایش سیاسی و رسانه‌ای بود که در آن به مسائل مختلف پرداخته شد.

در این نشست همچنین دیدارهایی با وزیر اطلاع‌رسانی و نخست‌وزیر سوریه انجام گرفت و ضیافت شامی نیز با حضور آنها برگزار شد که در خلال آن تاکید بر روند اصلاح در فضای رسانه از سوی مقامات سوری را شاهد بودیم.

نقطه برجسته پایانی این کنفرانس دیدار مهمانان خارجی با بشار اسد بود. این دیدار برخلاف انتظار یا ضوابط پروتکلی و تشریفاتی در یک محل ساده در یکی از کاخ‌های موجود در دمشق برگزار شد.

بشار اسد در مقابل پله‌های کاخ از همه اعضای هیئت رسانه‌ای استقبال کرد که نشان از روحیه بی تکلف وی داشت. این دیدار آنچنان صمیمی برگزار شد که هیچکس احساس نکرد که طرف مقابلش رئیس جمهور کشوری است که با اقتدار در مقابل تروریسم و جنگ جهانی تحمیلی در سوریه ایستاده است.

بشار با صمیمیت، صراحت و شفافیت و بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی هیچ موضوعی در یک فضای دوستانه گفت‌وگوی مفصلی با هیئت رسانه‌ای داشت.

آنچه در این جلسه باید بدان اشاره کرد این است که بشار اسد با روحیه‌ای بسیار عالی، مصمم و مسلط و دارای تحلیل درست از روندهای داخلی، خارجی و معادلات منطقه و جزئی‌ترین مسائل داخلی به بیان مطالب و روشنگری در این خصوص پرداخت.

در تمام طول 2 ساعت گفت‌وگو آنچنان فضای صمیمی بر جلسه حاکم بود که گاهی حتی به مزاح ولی بسیار با وقار بین طرفین گذشت. در طی این 2 ساعت بشار اسد توضیحات کاملی را در پاسخ به هر سوال شرکت کنندگان با جزئیات کامل از صحنه نظامی، روندهای سیاسی، شرایط داخلی سوریه و چشم‌انداز آینده مطرح کرد و به مطالب دقیقی اشاره کرد. برای تاکید بر محتوای شفاف مطالب ارائه شده توسط بشار اسد همین بس که اطلاعات دقیق نظامی که وی از محورهای مختلف درگیری در سوریه ارائه داد، از طریق منابع موثق میدانی هم کنترل شد که دقت مطالب اسد را تائید کرد و نشان از دقت بالا و اطلاعات اسد از وضعیت موجود جنگ داشت.

معمولا مقامات سیاسی دنیا از تملق لذت می‌برند، اما بشار اسد هیچگاه این روحیه را از خود نشان نداد و چند نفری نیز که قصد این کار را داشتند به شکلی محترمانه از این کار بازداشت. قاطعانه می‌توان گفت که هیچ مقام عربی از چنین ویژگی‌ برخوردار نیست.

از سخنان بشار اسد مشخص بود که دولت سوریه در عرصه میدانی، برنامه و پازل هوشمندانه‌ای برای به پایان رساندن این جنگ تحمیلی در پیش گرفته و گام‌های حساب شده‌ای چه در ریف دمشق، چه در مناطق مرزی با لبنان، چه در مناطق مرزی و ساحلی، چه در مناطق شمالی و سپس مناطق شرقی پیش‌بینی کرده و با درایت کامل در حال اجرای آن است.

 

پایان جلسه نیز با همان صمیمیت و تواضع توسط رئیس‌جمهور همراه بود و اسد تا نقطه استقبال همه را مشایعت کرد. جالب این که در طول جلسه هیچ درخواستی برای پیگیری خط خبری خاصی را شاهد نبودیم که به نظر می‌رسید آنچه از سوی وی مطرح شد به اندازه کافی جذاب بود که توسط اهالی رسانه منعکس شود.